Webbyrå

En webbyrå är en byrå som till stor del påminner om en reklambyrå. Skillnaden är att webbyrån är specialiserad på digital kommunikation.

På webbyrån arbetar man huvudsakligen med internet d.v.s. hemsidor (som i regel är navet i all kommunikation), kampanjer, banners, sociala medier, sökordsmarknadsföring, sökmotoroptimering och e-postmarknadsföring mm.

Många webbyråer har även bredare kompetens och närmar sig IT konsulterna. Det innebär att de även arbetar med skräddarsydd systemutveckling (olika speciallösningar), intranät och mycket annat.

Webbyråer kan även erbjuda drift av lösningar och har då även kompetens in serverinstallation och serverdrift.

Förutom ren produktion kan en webbyrå som är helhetsleverantör även hjälpa kunderna med hela processen. Från strategi och utformning av koncept till design, programmering, leverans och därefter förvaltning och support.

Rollerna på större webbyråer påminner även det mycket om reklambyråerna. Här hittar du projektledare, produktionsledare, AD (Art Director), CD (Creative director) och copywriters mm. Utöver det har man även kompetenser inom flera andra områden som t.ex. webbdesigners, utvecklare (programmerare), designers av grafiska gränssnitt / UX designers (User Experience), specialister inom sociala medier, skribenter och redaktörer.

Många webbyråer hjälper även sina kunder med traditionella medier som t.ex. trycksaker (broschyrer, visitkort mm), annonskampanjer i tidingar och TV men det är inte lika vanligt.

Att arbeta på en stor webbyrå innebär alltså oftast att man blir specialiserad inom ett enda område. Fördelen är att det är lättare att hantera en viss del i byråarbetet samtdigt som det inte blir lika omväxlande och det är svårare att påverka och få gehör för idéer som ligger utanför ens egen nisch.

På mindre webbyråer med färre anställda har istället ofta samma person flera roller. Det ställer stora krav på flexibilitet och engagemang. Den som t.ex. både arbetar med utveckling och webbdesign måste ha en bred komptens och brinna för båda områdena om det ska bli ett bra resultat.

Fördelen att arbeta på en mindre webbyrå är att du blir delaktig på ett annat sätt genom hela projektet. Det ger en annan helhetssyn och det är större chans att allt hänger samma på ett bra sätt. Det är också mer omväxlande och möjligheterna att vara med och påverka är mycket större.

 

Behöver du hjälp av en webbyrå tveka inte att höra av dig!
026-64 42 90

 

Och för övrigt anser vi att alla borde skaffa en hjärtstartare!

 

Tillbaka

Hemsidor / Webbsajter

Produktion av hemsidor (eller webbplatser som det också kallas) är oftast den vanligaste tjänsten som en webbyrå levererar.

Hemsidorna kan vara allt från mindre hemsidor skapade i t.ex. Wordpress till större webbplatser och portaler där mer avancerade system används som t.ex. Drupal eller EPiServer.

Webbyråer som är helhetsleverantörer kan vara med hela vägen från strategi, förstudie och design till produktion, leverans och därefter förvaltning (vidareutveckling support mm.) men det är lika vanligt att webbyråer är mer inriktade på produktion och då ofta arbetar som underkonsult till reklambyråer eller större företag som har en egen marknadsföringsavdelning. Sen är det förstås inte ovanligt att en webbyrå gör båda delarna och hjälper till med strategi för egna kunder och ren produktion när det är underkonsulter.

Intranät

Det är inte fullt lika vanligt att webbyråer hjälper till med intranät. Intranät är en form av hemsida men som enbart är nåbar för de anställda i organisationen och det ställs oftast högre krav på ett intranät än en hemsida då det behövs mer avancerade funktioner. Därför är det vanligare att IT konsulter arbetar med intranät. En nackdel är att de oftast har duktiga utvecklare men brukar vara sämre på design och användarupplevelsen.

Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering (SEO=Search Engine Optimization) handlar i grunden om att få hemsidan att komma högt upp på sökmotorerna för att därigenom driva trafik och få besökare. Detta är avgörande speciellt t.ex. för den som driver en webbshop eller på annat sätt gör sina affärer direkt på internet. SEO är nästan viktigare för mindre och mellanstora företag än för välkända varumärken (besökarna hittar oftast till deras webbplatser ändå). En bra webbyrå ska kunna hjälpa dig med SEO, annars behöver du köpa den tjänsten extern från en SEO konsult vilket oftast blir dyrare.

Sökmotorannonsering

Sökmotorannonsering (SEM = Search Engine Marketing) är när man annonserar på sökmotorerna (främst Google). Om du inte genomför sökmotoroptimeringen kan du vara tvungen att köpa annonser för att få trafik till din hemsida. SEO bör alltså alltid genomföras först innan man köper annonser (om man inte har extremt bråttom att nå ut). Även om man har genomfört SEO är det inte säkert att man kommer i topp på alla söktermer (nyckelord) som är viktiga. Då är SEM en bra lösning. och bäst effekt får man oftast genom att använda båda metoderna. Vi kan endera ta hand om Sökmotorannonseringen helt och hållet eller hjälpa dig att komma i gång för att du ska kunna hantera det själv.

Kampanjer mm.

Kampanjsajter, landningssidor och andra mindre webbplatser som används i samband med kampanjer eller särskilda produkter och erbjudande är något som de flesta webbyråer kan leverera. Svårigheten är oftast inte det tekniska (om inte kampanjer bygger specifikt på ny teknik) utan snarare att hitta kreativa lösningar som hjälper till att kommunicera rätt saker i linje med kampanjens syfte.