Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering förkortas ofta SEO som är en förkortning av Search Engine Optimization.

Vad är sökmotoroptimering

Syftet med Sökmotoroptimering (SEO) är att du ska få fler besökare till din hemsida (eller webbtjänst, webbshop etc.). Det sker genom att på olika sätt försöka hamna så högt som möjligt bland de organiska sökresultaten på sökmotorerna. Google är i dag en av de absolut mest använda sökmotorerna och därför riktar de flesta som arbetar med sökmotoroptimering in sig på just Google i första hand.

Här nedan får du en kort introduktion till Sökmotoroptimering:

Sökmotoroptimering, hur går det till?

Man brukar dela upp sökmotoroptimeringen på två delar. Dels On Page-optimering som omfattar det arbete som görs på den egna hemsidan och Off Page-optimering som helt enkelt handlar om att få så många (bra) inlänkar som möjligt.

Sökmotoroptimering, On Page

När det gäller arbetet på den egna hemsida (On Page) går det till stor del ut på att försöka använda viktiga söktermer så ofta som möjligt utan att det blir överdrivet.

Söktermer är sökord eller kombinationer av sökord. Med viktiga söktermer menas att det är de söktermer som att besökare använder när de söker efter det som din hemsida handlar om.
Det går att göra en SEO analys för att få lite bättre kbild av vilja söktermer/sökord som används oftare men det går vi inte in på här.

Desto "högre" placering av söktermerna på hemsidan desto större betydelse har dom. Använda dem gärna på startsidan, i rubriker och länkar. Förhoppningsvis kan du även sätta "Title" och "Metabeskrivning" i din webbplats och då ska du utnyttja även det då det också är viktigt. Inte bara för att sökmotorerna använder dem för att avgöra hur stark koppling din hemsida har till söktermerna utan även för att det är det som visas i sökresultaten.

När du söker på t.ex. Google och du ser sökresultaten är "Title" den rubrik som visas och "Metabeskrivningen" är den korta beskrivning som visas under. När du sökmotoroptimerar ska du alltså inte bara sikta in dig på att trycka in söktermerna i de här fälten. Du måste också försöka övertyga besökarna vilja välja att klicka på länken till din hemsidan. Det är ganska bortkastat om du når första positionen bland sökresultaten men ingen klickar sig vidare för att din rubrik och din beskrivning ger ett oseriöst intryck.

Du ska inte heller försöka locka besökare med söktermer som du vet är populära om du inte kan leverera något på hemsidan kring det. Det skapar bara irritation och leder inte till några affärer eller glada besökare.

Sökmotoroptimering, Off Page

Off Page sökmotoroptimeringen är alltså frågan om att försöka få så många inlänkar till webbplatsen som möjligt. Men det ska också helst vara länkar av hög kvalitet och länkarna ska helst även bestå av de sökord / söktermer som är viktiga för dig.

Ett sätt kan vara att du helt enkelt frågar runt bland andra du känner som har hemsidor och fråga om ni kan byta länkar. Det är en bra grund men ger kanske inte maximal effekt. Det bästa är om du kan få till länkar från webbplatser som handlar om de sökord du siktar in dig på. Det ger ett bättre resultat för din sökmotoroptimering.

Du kan också bygga egna hemsidor som du fyller med information och sedan länka från dom. Det är också vanligt att man skapar bloggar på ställen där det är gratis och sökmotoroptimerar genom att skapa länkar där.
Om du väljer den här vägen, se till att göra det seriöst. De besökare som hamnar på den här typen av sidor ska få ut något av besöket. Annars är risken stor att du tappar kunden istället. (Internet är tyvärr redan alldeles för fullt av meningslösa hemsidor).

Det finns även många webbplatser där det går att registrera sin hemsida gratis för att få en länk (några kräver en länk tillbaka). Det är sällan någon högre kvalitet på den här typen av hemsidor men det är ändå ett steg på vägen.

Ytterligare ett alternativ (som kostar pengar) är att vända dig till en SEO konsult som hjälper dig att skaffa inlänkar. De kan du bygga upp sidor som innehåller dina sökord för att få din hemsida att komma högre. Det kan vara riktigt dyrt och fungerar det kommer du att få betala varje månad så länge du vill utnyttja deras tjänster. Det är lite tråkigt att många SEO konsulter tyvärr inte har kvalitet på de sidor de skapar. På sikt kommer förhoppningsvis Google att bättre kunna avgöra vad som är bra webbplatser med vettig information så att det inte kommer att ge något att skapa mängder av inlänkar med dålig kvalitet.

Inom sökmotoroptimering och inlänkar var det tidigare väldigt viktigt med PageRank. Det var ett värde mellan 0-10 som Google använde för att bedöma populariteten för en hemsida med avseende på in och utlänkar. Googe har numera slutat redovisa de uppgifterna och du kan därför inte längre själv avgöra om den som länkar till dig har hög Page Rank (=bra) eller låg. Tyvärr har en del oseriösa byggt lösningar där de påstår att du kan mäta PageRank men då är det inte Googles siffror som används utan de har hittat på egna algoritmer.

Tips kring sökmotoroptimering

Min rekommendation är att du i första hand sökmotoroptimerar din egen hemsida. Arbeta med befintligt material men fundera även på hur du ska kunna fylla på med mer vettig information (desto mer innehåll desto lättare blir det att sökmotoroptimera). Det du gör på hemsidan blir aldrig ogjort.

Många system som används för att skapa hemsidor har plugins eller moduler (d.v.s. tillägg som utökar funktionaliteten). Om din webbplats använder Wordpress kan du t.ex. installera pluginet Yoast SEO som gör det lättare att sökmotoroptimera innehållet. Använder du något annat system än Wordpress, testa att söka på nätet. Chansen är stor att det finns något för det. Drupal har t.ex. några moduler. Om du inte själv kan så mycket om hemsidor, be din webbyrå att hjälpa dig.

Tänk ett varv extra när du ska bestämma dig för vilka söktermer du ska använda i första hand. Fråga vad andra letar efter. Tänk också på att kanske optimera för närliggande ord så att du täcker in några varianter.

Det är bättre att ha några få sidor med längre texter än mängder med sidor med korta texter.

Skapa även länkar internt på webbplatsen där du använder de viktigaste söktermerna.

 

Behöver du hjälp med sökmotoroptimering?
Tveka inte att höra av dig till din webbyrå i Gävle!
026-64 42 90

 

Tillbaka

Sökmotoroptimering, risker

Förr hände det att sökmotoroptimeringsföretag skapade upp mängder med skräpsajter och sedan fixade länkar på dessa till sina kunder. När Google sedan upptäckte det blev även kunder till sökmotoroptimeringskonsulterna drabbade då Google straffade dom genom att vikta ner dem i sökresultaten. Enligt Google är det inte tillåtet att köpa och sälja länkar och upptäcker de att det händer kan det alltså gå illa. Det går även att rapportera till Google om man misstänker att någon köper och säljer länkar.

Därför ska du undvika att få in länkar till din hemsida på sajter som uppenbart bara är till för just sökmotoroptimering.

Ett vanligt misstag är att man lägger in sökorden på alldeles för många ställen. Dels kan Google känna av det och uppfattar det då som SEO spam (och rankar ner din hemsida) och dels blir det inte en bra upplevelse för besökaren. Din hemsida kommer då att uppfattas som oseriös.

I övrigt finns det inga större risker med sökmotoroptimering. Förutom att det kanske kommer att ta upp för mycket tid av dig :-)

Om det inte fungerar att sökmotoroptimera

Har du sökmotoroptimerat dig blå och har testat allt men kommer ändå inte högt? I bland är helt enkelt konkurrensen för hård. Då kan det vara idé att fundera på andra söktermer. Vill du komma högt på ordet parfym kanske du ska sikta på längre termer som "parfym som luktar gott", "billig parfym" osv. (lite beroende på vad som är din styrka).

Fundera även på att tillföra mer material. Parfymens histora kan vara en avdelning som både besökare och din sökmotoroptimering kan ha nytta av.

Eller så kan det vara dags att ta hjälp av en sökmotoroptimeringsexpert!

En SEO analys kan vara en bra start. Det kan vara så att din webbplats inte har rätt teknik, den kanske är för långsam eller saknar mobilanpassning. Sådant som det kan vara svårt för dig själv att avgöra utan hjälp.

I "värsta fall" kan det bli nödvändigt att istället köpa annonser på Google via Google Adwords. Sökmotorannonsering kan för populära sökord var den enda lösningen.
Det är även bra som komplement. Du kanske kommer högt på några sökord men lyckas inte med andra. Då kan det vara läge att köpa annonser som komplement till sökmotoroptimeringen.

Här hittar du fler sökmotoroptimeringstips